AFSCHEID - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van cees en mia senten - WaarBenJij.nu AFSCHEID - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van cees en mia senten - WaarBenJij.nu

AFSCHEID

Door: ceesenmiainsiemreap

Blijf op de hoogte en volg cees en mia

17 April 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

"ACH, DIE 4 MAANDEN ZIJN ZÓÓ om "... was onze reactie op de opmerkingen van diverse mensen, die de vrijwilligerstijd wel wat lang vonden. En het klopt ! De maanden zijn omgevlogen. Vooral doordat het werken heel erg leuk is geweest. We hebben zoveel leuke mensen ontmoet, zo vele geweldige ervaringen opgedaan ; kortom we hebben zo veel terug gekregen voor al onze inspanningen dat we nu zelfs besloten hebben om dit weer te gaan doen. Al diverse keren werd er een beroep op ons gedaan de afgelopen maanden om nog langer te blijven; maar omdat dit geen reëele optie is hebben we plannen gemaakt om in november 2014 terug te keren naar de diverse projecten in Siem Reap. Voor Mia betekent dit geen definitief afscheid van de kleintjes op de Kindergarten, maar een weerzien waarbij ze kan waarnemen hoe ze zich verder hebben ontwikkeld. Ook de "pubers "van de avondgroep hoop ik in november weer verder te kunnen helpen met "hun Engels . . "Maar verder wordt er dan van mij verwacht de Kmer teachters te ondersteunen bij het meer planmatig werken binnen dit project. Ik heb er nu al zin in !!
Ook Cees heeft bij het , vaak ontroerend, afscheid nemen van "zijn "" jong volwassen "studenten bij de mededeling dat hij dit jaar weer terug zal komen, veel entousiasme ontmoet. Ook zijn er dan mogelijk nieuwe projecten, die van zijn expertise gebruik willen maken. Wij hebben wel gemerkt, dat het goed is om zelf te kunnen zien waar de nood het "hoogst "is en op welke wijze de donaties het meest effectief ingezet kunnen worden . ( zoals ik al eerder beschreef, hebben we nieuwe schoolbanken en schoolborden aangeschaft. ) Ook de pennen die iedere student van ons kreeg bij dit "tijdelijke "afscheid was meer dan welkom. ( stel je voor, dat dit op het wensenlijstje staat van de gemiddelde leerling hier in Cambodja; vergelijk dit met de gadgets die de Nederlandse leerling wenst te krijgen...)
En als je dan "maar "4 maanden "deel uitmaakt van een leefgemeenschap, is het ook verrassend te bemerken, dat je gehecht raakt aan bepaalde personen : het echtpaar van de laundry ( wasserette )het winkeltje waar we altijd onze flessen water, frisdrank en biertjes kochten, het personeel van de diverse vaste restaurantjes, de vaste masseuses....., die onze stramme spieren met hun stevig handen eens flink ervan langs gaven. Al die lieve mensen wilden ons gedag zeggen ( sommigen zelfs met kadootjes; terwijl ze geen luis hebben om dood te maken ). Ook het afscheid nemen van de Cambodjaanse medewerkers uit het vrijwilligershuis , die al die maanden voor ons gezorgd hebben, viel niet mee. Maar volgende keer kiezen we er niet meer voor om in een huis te gaan wonen met party=ende backpackers, want dat heeft de afgelopen maanden ons ook te veel moeite gekost.
We hebben inmiddels een ruimer appartement gevonden ( mét warm water !! ). Hoewel de afgelopen weken het koude douchen ( vaak 3 x p er dag vanwege de toenemende hitte ) vaak heel verfrissend werkte.
Kortom : geen vaarwel, maar een tijdelijk afscheid en hopelijk een weerzien met vele vertrouwde lieve, leergierige mensen.

Wij willen jullie bedanken voor de vele leuke , bemoedigende reakties op onze verslagen. Wij voelden ons daardoor ook zeer betrokken bij de "thuisblijvers "
Nu genieten van een "welverdiende "vacantie in Myanmar en dan met de Pasen weer thuis !!

• 17 April 2014 - 15:07

Gera:

Lieve Mia en Cees,

Jullie bedankt voor jullie leuke verslagen. Vond het altijd heel plezierig om te lezen. Wat hebben jullie veel meegemaakt. Ik hoop dat jullie nu lekker aan het genieten zijn in Myanmar. Ik wens jullie een hele goede terugreis toe en hopelijk tot snel ziens,

Namaste,

Gera

• 17 April 2014 - 15:20

Marja:

Hoi Mia en Cees,

Ik heb genoten van jullie verslagen, ze waren om voor te lezen aan Ad. Geniet van jullie vakantie. Wat goed dat jullie in november weer terug willen.

Groeten Marja.

• 17 April 2014 - 19:00

Janneke:

Super om te lezen dat jullie weer terug gaan!! Maar dat betekend vast weer een kerst zonder jullie.....we zullen er maar aan wennen ;)
    Ik heb genoten van jullie verhalen en heb er dan ook vaak hartelijk om gelachen.....
    We zien jullie snel en dan hoor ik vast nog meer verhalen!!!
    Veilige terugreis en tot snel
    XX

• 17 April 2014 - 19:20

Agnes En Frans:

Het was super om al jouw verslagen te lezen en te genieten van de foto's. Hopenlijk volgende week een groot verslag van jullie als jullie naar Limburg komen (gelukkig.....) Want 4 maanden zonder sissie en schoonbroer is wel erg lang en weet je dan maken we er maar een uitgebreid Kerst-Paasdiner van. Het weer zal dan wel een stukje beter zijn en mijn verjaardag vieren tussen de krokussen is ook weer eens iets anders. Goede thuisreis en tot gauw. Frans en Agnes

• 17 April 2014 - 21:45

Riet Buis:

Hoi Mia en Cees,
    Een raar idee dat jullie bijna weer in Nederland zijn. Kunnen we ook weer eens een gesprek voeren.
    Ik kan me voorstellen dat jullie ervaring smaakt naar meer en dat het vrijwilligerswerk en de warme contacten jullie enorme voldoening geeft.
    Op naar de volgende plannen.
    Geniet eerst van de vakantie. Vast ook een beetje afkicken.
    Groetjes,
    Riet

• 18 April 2014 - 08:49

Cees Neuvel:

Ha Mia, Cees,

welkom terug in Holland waar de tulpen al bijna uit hun bloei zijn want wij hebben een warme winter achter de rug, echter een koude douche is nog net iets te veel van het goede! tjonge wat een enthouisiasme in jullie project. Heerlijk om te lezen dat het zo goed is bevallen en dat jullie weer terug gaan. tot spoedig.

hartelijke groet Cees

• 18 April 2014 - 11:10

Marius:

Hallo Cees en Mia,
    geweldig om te lezen dat het zo goed is verlopen en tevens jullie weer spoedig terug te zien.
    Kijk er al naar uit.
    warme groet
    Marius

• 18 April 2014 - 18:47

Ans En Toon:

Hallo Mia en Cees,

leuk om zo contact te hebben of je een documentaire aan het lezen bent. een hele belevenis, maar wel met voldoening.
    volgens mij komen jullie morgen alweer terug en spreken we elkaar vlug een keer(volgend weekend).
    Gr.Ans en Toon

• 22 April 2014 - 14:27

Joke:

Lees nu pas het laatste verslag (zat in mijn SPAM!!) Welkom terug dus. Heb genoten van jullie belevenissen. En leuk dat jullie weer teruggaan. Lekker de winter ontvluchten (hoewel we die helemaal niet gehad hebben).
    Misschien zien we je weer eens bij MEE??

groetjes

• 24 April 2014 - 21:28

Eloy:

Beste Mia en Cees,
    Wat gaat die tijd toch hard. Ik kan me herinneren, dat jullie plannen maakte voor dit vrijwillegerswerk werk en nu zit het al weer op. Jullie hebben zoveel plezier aan dat werk gehad zodat jullie weer in november terug kunnen gaan. Geweldig dat jullie dat doen voor deze mensen. Ik bedank jullie ook en namens Mauricette, voor jullie geweldige verhalen , die we met veel plezier lazen. Wij zien elkaar snel.

Groeten, Mauricette en Eloy vanuit Normandie