Vervolg Kerst in Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van cees en mia senten - WaarBenJij.nu Vervolg Kerst in Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van cees en mia senten - WaarBenJij.nu

Vervolg Kerst in Cambodja

Door: Mia en Cees

Blijf op de hoogte en volg cees en mia

23 December 2013 | Cambodja, Khett Siem Reab

Tijdens een van de vrije zaterdagen ( voor Cees is dat inmiddels verleden tijd, want hij moet ook op zaterdagmiddag werken !! Scholen zijn hier echt op zaterdag tot 5 uur bezig... ) hebben we met een bus vol Volunteers de voor Cambodjanen "heilige "tempel op de grens met Thailand bezocht. Het was wel een behoorlijk eind rijden, waardoor we al om 4 uur s" ochtends moesten vertrekken. Beneden aan de berg weden we overgeladen op een pick-up truck, die vervolgens door militairen op motoren werd begeleid naar de ingang van het complex. Het tempelcomplex is jarenlang inzet geweest van een felle strijd tussen Cambodja en Thailand, waarbij zelfs de afgelopen jaren is gevochten en ook doden zijn gevallen. Maar onlangs heeft het Internationale Gerechtshof in Den Haag vastgesteld, dat het definitief tot Cambodja toebehoort.En nu is de vrede teruggekeerd en de situatie veilig genoeg om het te bezoeken. Wij waren zowat de enige toeristen; een hele verademing na de enorme drukte bij Angkor Wat. En hier dan ook geen gebedel.. Wel een ontmoeting met een oude monnik, die op Cees viel. Hij wilde persé met hem op de foto....
Siem Reap is momenteel omgetoverd tot een soort Disney-Kerstuitstalling. De weg van het vliegveld tot het centrum van de stad wordt omzoomd door protserige hotels, die nu op een kitcherige manier zijn verlicht met duizenden lampjes. Afschúwelijk lelijk. Terwijl de Cambodjanen voornamelijk boedhistisch zijn, eigenlijk geen kerstmis kennen en vieren ( Cees moet nota bene beide Kerstdagen werken !! ). Maar tja alles voor de toeristen; terwijl op enkele tientallen meters mensen geen elektriciteit hebben..
Op mijn "project "werd mij verzocht het Kerstverhaal uit te leggen. Dankzij de komst van Jeroen en Annick, die een stel kleine simpele boekjes hadden meegenomen, heb ik geprobeerd het christelijke kerstverhaal te verduidelijken. Maar hoe leg je 3- 4 jarigen uit wat een Engel is ?? Gelukkig had een van hen een oplossing : It "s a Butterfly !"
Ook het vullen van de ( danig vervuilde )kindersokjes, bedoeld als kerstsokjes, bleek niet zo eenvoudig. Want een lekkere versnapering bleek echt uit den boze. Je mag niets eetbaars stoppen in iets wat de vervuilde grond kan aanraken...Dus het werden bellenblazers. ( o.a. door de donaties van de JVT-ers uit Zoetermeer. ) Wij zijn erg verrast door alle mooie bijdragen van diverse mensen. Wij willen jullie hier dan ook erg voor bedanken !
Inmiddels zijn Jeroen en Annick een paar dagen bij ons geweest . Het was heerlijk om hen weer te zien ( arme Annick was alleen in Bangkok behoorlijk te graze genomen door bedbugs -ordinaire vlooien in een 4-steren hotel; ga dus NOOIT naar Royal Park View Hotel in Bangkok, want je komt er uit als een leprapatient..).Maar ze hebben zich ook hier prima vermaakt met de kinderen van de diverse projecten. Inmiddels zijn ze alweer op weg naar de hoofdstad Pnomh Penh en reizen vervolgens door naar Vietnam. Maar rond de jaarwisseling komen Luuk en Thessa langs. Ook daar verheugen wij ons erg op. Goed om hen even te laten kennismaken met ons "nieuwe wereldje ".

Wij willen jullie allen vanuit een inmiddels weer warm en zonnig Siem Reap een heel gezellige Kerst , maar vooral een liefdevol, gezond en gelukkig Nieuwjaar wensen.
Tot gauw !!

• 23 December 2013 - 19:12

Marjon Hofman:

Hallo Cees en Mia,
    Vanuit een vies, regenachtig en stormachtig Zoetermeer wens ik jullie fijne feestdagen en een heel gezond en gelukkig Nieuwjaar!
    Groetjes,
    Marjon

• 23 December 2013 - 19:58

Marion De Wit:

Hoi Cees en Mia,
    Leuk om jullie verslag weer te lezen.
    Voor jullie ik een goed, gezond en sportief 2014.
    Groetjes Marion

• 23 December 2013 - 21:22

Willem, Van Caty:

Dag Cees & Mia,

Even heb ik het idee gehad jullie huis nog even in de kerstverlichting te zetten, maar daar ben ik nu wel op terug gekomen. En om cadeaus in sokken te verstoppen… heel ontnuchterend om in deze tijd van uitgaven en inkopen de engel als vlinder te benoemen. Dank voor jullie verhalen. En dat Cees stevig aan de bak moet, ach dat is hem toch wel toevertrouwd. Blijf ons informeren en blijf met open ogen genieten van het verblijf in Cambodja. Vanuit een stormachtig Zoetermeer (alleen het weer) wensen wij -Caty en ik- jullie een onvergetelijke Kerst en een voor straks een prachtig begin van 2014.

W & C

• 24 December 2013 - 09:19

Rob Van Beek:

Het blijf boeien

Fijne feestdagen

• 24 December 2013 - 10:09

Janneke:

Super om weer te lezen!!!
    Fijne (lekker warme) kerstdagen......

Vanuit een zeer storm en regenachtig Nederland ;)

X Janneke

• 24 December 2013 - 14:06

Ineke:

Cees en Mia hele fijne feestdagen en een gezond 2014
    Gr. Ineke

• 24 December 2013 - 14:44

Ans En Toon:

Hallo Mia en Cees,

Leuk die foto's en dat Jeroen en Annick hebben gezien waar jullie vertoeven en dat het goed gaat en vol overtuigingen het werk oppakken.Wel schrikken zo'n alligators!!
    werken en daarbij de dankbaarheid beleven en voelen is heel prettig om te vernemen.
    wij wensen jullie inderdaad warme en vredige kerstdagen toe en dat jullie in 2014 nog zo'n mooie ervaringen op kunnen doen.we zien uit naar de verslagen en foto's.
    geniet van de mooie dingen.
    Groetjes van Ans en Toon

• 24 December 2013 - 15:45

Kees Franken:

Op de eerste plaats fijne feest(werk) dagen en een gezond en voorspoedig 2014. Ik geniet van jullie verhalen en heb het eerste verhaal al in het sprintje geplaatst. Kun je natuurlijk zelf altijd even naar kijken via www.ilion.nl en dan sprintje ( links ) aanklikken. Als ik in het januari nummer ruimte tekort kom wil dit verhaal wat inkorten zodat het leesbaar blijft maar dat het er wel inpast.
    Het zal trouwens niet meevallen om weer op zaterdag te moeten werken, maar ja je doet maar gewoon of je bij Ilion komt trainen. Heb je al een ander foto die ik bij het verhaal kan plaatsen bv een groep studenten die buigen en knikken als Cees Binnenkomt ??!!

• 24 December 2013 - 20:51

Jan Mank:

Gelukkig was het een oude monnik die op Cees viel en niet die al eens in Cambodja veroordeelde Nederlandse pedofiel. Die was namelijk al een paar dagen eerder gearresteerd in .... Siem Reap! Volgens het AD. Jouw verhalen mogen er ook zijn Mia, we krijgen een goed beeld van het werkelijke leven daar. Overigens kan het hier morgen op 1e KD in de zon zomaar 15 graden worden, net zo warm/koud als onlangs bij jullie!!
    Hele fijne dagen.
    Groeten van Jan en Tamara

• 24 December 2013 - 23:00

Gerard Coolen:

hallo mia en cees

Cees die maakt wel wat mee, kijk wel dat die monnik hem niet daar houd.
    Net voor kerstavond hebben wij de eerste storm al achter de rug, ik hoop dat jullie dat daarachter bespaard blijft ,want die zijn daar erger dan hier denk ik,morgen wordt het hier waarschijnlijk mooi weer
    Wij wensen jullie fijne kerstdagen en een leuke jaarwisseling en een gezond 2014

gr Gerard Hanny Marly Roger en Tarra

Msrius

• 29 December 2013 - 20:45

Lidy Van Winden:

Hoi Mia en Cees,

Wij wensen jullie een gezond en gelukkig 2014 toe!

Groeten Lidy en Marc

Jan

• 02 Januari 2014 - 11:07

Hans Bor:

Ha Mia en Cees
    Via Caty ontvingen wij jullie site en prachtige verhalen over de belevenissen in het verre oosten, leuk dat jullie dit doen. voor langere periode uit Nederland leert je wel relativeren.
    wat fijn dat Cees er zo netjes uitziet in zijn Cenaatje op de brommer. Succes in komende maanden, wij hebben je al een paar keer moeten missen op de wintersport en moeten het dit jaar weer zonder jou doen, Mia, maar we gaan het proberen. groet en veel geluk en gezondheid in het nieuwe jaar, Hans en Catja

• 03 Januari 2014 - 12:00

Martine Schüller:

Beste Mia en Cees,

Wat leuk om te lezen wat jullie allemaal ervaren. Klinkt heel mooi en bijzonder. De allerbeste wensen voor 2014!

Groetjes Martine

• 06 Januari 2014 - 10:24

Corine:

Hoi Cees en Mia,
    Een heel gelukkig 2014 voor jullie en hopelijk ook voor de Cambodjanen. Ook in Suriname was er veel kerstverlichting, maar niet voor de toeristen maar voor henzelf. Heerlijk om in een hemdje op straat oud en nieuw te vieren. Een mooi land met hele vriendelijke mensen, maar Cambodja blijft ook op mijn lijstje staan.
    Groetjes,
    Corine