Kerst en Nieuwjaar 2013/14 - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van cees en mia senten - WaarBenJij.nu Kerst en Nieuwjaar 2013/14 - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van cees en mia senten - WaarBenJij.nu

Kerst en Nieuwjaar 2013/14

Blijf op de hoogte en volg cees en mia

06 Januari 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hallo Allemaal,

Wij hebben het gehaald : 2014 !!
Wij wensen ieder een heel gezond en zinvol jaar toe.
Het heeft even geduurd voordat we ons volgend verslag op dit blog konden plaatsen, want we hebben het te druk !! ( we hadden ons nog zó voorgenomen om het allemaal heel ontspannen en rustig aan te pakken, maar net als vele goede voornemens is de praktijk wat weerspanniger )..
Maar het heeft ook te maken met de komst van de kinderen rond Kerst en later vanaf Nieuwjaar en tja dan ga je niet de tijd doorbrengen achter de laptop. Maar ik had al eerder een heel verslag klaar en ( het natuurlijk niet opgeslagen !) en vervolgens was ineens alles kwijt....( dat heb je met digibeten op leeftijd !! )
Maar ik wil jullie onze belevenissen rond de Kerst niet onthouden . Het is echt heel apart om dit in een Boedhistisch land in tropische omstandigheden te vieren. Een van de Cambodjaanse medewerkers in ons vrijwilligershuis heeft een lange bamboestok wit geverfd en deze in een emmer met cement geplaatst : een grote ster en witte lampjes, die de stralen moeten weergeven en voilá : onze eigen kerstboom , onder de palm=en papayabomen !
Cees moest eerste Kerstdag gewoon werken ; d.w.z. s”ochtends op een project in de Village ( dit is een buitenwijk van Siem Reap ), waar de kinderen echter geen gewone lessen hoefden te volgen, maar waar de tijd werd doorgebracht met allerlei spelletjes en werd er op houtskool eten voor hen gekookt. Omdat ik ( Mia ) op een project werk, wat is opgezet door een Duitse ex-lerares en zij op het standpunt staat, dat ook in Cambodja iedereen recht heeft op Weinnacht-ürlaub, kon ik mij verheugen op 2 weken vrij !! Het leven van een vrijwilligster is echt niet verkeerd, hoor !
Alle vrijwilligers,die niet hoefden te werken met de Kerst werden door onze ( Noorse ) vrijwilligerscoordinator uitgenodigd om dit in haar huis te komen vieren. Een ieder had iets eetbaars voorbereid. Volgens traditie heb ik mijn Indiaase wortelsoep met tofu bereid ( deed ik ook in mijn werkzame leven voor het Kerstdiner voor collega “s ) Sommige gewoontes blijken moeilijk te doorbreken. Alle gerechten werden per tuktuk vervoerd en wij in onze zomerkleding met de fiets erachter aan. Met de buurtkinderen ( en buurthonden ) hebben we op haar terras een buffet georganiseerd, afgewisseld met de nodige (melige ) spelletjes zoals stoelendans, ballontrappen, blindemannetje, etc. Iedereen had veel lol. Cees bleek onverwacht het laatste uur geen les te hebben, waardoor hij mee kon naar Kmer boxing. De een gaat naar het Kerstcircus, de ander naar een Box-arena... Nou in Nederland zou ik het niet in mijn hoofd halen om naar een boxwedstrijd te gaan ( ik heb overigens nooit begrepen, waarom mensen uit vrije wil hun gezicht laten verbouwen..) Enfin, wij mochten zelfs op de VIP-tribune plaatsnemen. Naast Cees en ik gingen nog 2 Nederlandse meiden mee, waarvan een in Nederland aan kickboksen had gedaan en ons daardoor van de nodige informatie kon voorzien. Op de VIP-plaatsen moesten we van de eigenaar wel blijven lachen, want we kwamen op TV.! Zal wel een plaatselijk kanaal geweest zijn. Maar het publiek was behoorlijk fanatiek; ook opvallend was het dat de wedstrijden muzikaal werden begeleid door authentieke trommelaars en een fluitist ( je moet denken aan een slangenbezweerders geluid ).Naarmate de slagenreeks in snelheid toenam, klonk de muziek ook opzwepender. De Kmer-boksers waren tengere jongens/mannen die alvorens het gevecht aan te gaan, eerst diverse bijna meditatieve rituelen uitvoerden. Opvallend was ook, dat ze elkaar weinig op het gezicht sloegen, maar des te meer met hun benen en vooral knieen op hun lichaam probeerden te raken. We hebben 4 knock-outs meegemaakt en 3 scheidsrechters beslissingen. Kerstfeest als feest der Vrede is op deze manier wel een aparte beleving...
Uiteraard is tweede Kerstdag hier niet aan de orde en werd er gewoond door iedereen gewerkt . Nieuwjaar daarentegen wordt wel gevierd. In Cambodja wordt het gezien als een Internationale gebeurtenis, waar ze wel bij stil willen staan. Terwijl hún Nieuwjaar ( het boedhistische dus ) pas in april wordt gevierd en wel 3 dagen lang. Helaas zijn we er dan niet, omdat we eind maart ons vrijwilligerswerk hebben beeindigd en dan op reis zijn in Myanmar. Maar Oudjaarsdag werden Cees en ik rond 5 uur verwacht op zijn middagproject ( d.w.z. Waar hij zgn. Pabostudenten Engels les geeft ) Er zou dan een soort meeting zijn van zowel studenten als leraren. Bij aankomst bleek echter de hele school ( ruim 300 studenten ) in lotushouding gezeten buiten ons op te wachten. We werden, tot onze verbazing, met groot applaus begroet en moesten op een podium plaatsnemen. Daar bleek dat de hele school naast het afscheid van het jaar 2013 ook afscheid nam van 10 Amerikaanse studenten, die daar 10 dagen les hadden gegeven als onderdeel van hun studieprogramma ( tevens hadden ze de school 5 laptops geschonken !). Na de verplichte toespraakjes werd er door leerlingen uiteraard een Kerstlied ten gehore gebracht. Heel aandoenlijk allemaal. Vervolgens werden we uitgenodigd aan een door studenten bereide maaltijd. Later op de avond zijn we met onze vrijwilligers uit ons Thida”s House naar het centrum van Siem Reap getrokken om , boven op de rooftop van een plaatselijke disco, te midden van de overige toeristen, te kijken naar het plaatselijke vuurwerk. Ook dit had een aandoenlijk karakter : hier en daar wat sierwerk, wat na enkele minuten voorbij was. Ze proberen het, maar hebben gewoon geen middelen om het op “internationale “wijze te vieren. Maar gelukkig hier dan ook geen taferelen, zoals jullie in Nederland hebben mogen meemaken ( het belagen van hulpverleners e.d. ).Het enige dat hier midden in de nacht gevaar oplevert, zijn de zwerfhonden.. Maar die hielden zich gelukkig koest !!

• 06 Januari 2014 - 14:42

Erik Kienen:

Wat een verhalen weer. Zoals jij het schrijft leest het makkelijk weg. Groeten van Nel en Erik

• 06 Januari 2014 - 17:13

Caty:

Nogmaals de beste wensen van Willem en mij. Hier lijkt het wel lente, 12 tot 14 graden!!! Misschien is de kou er als jullie terugkomen :-)) Nog veel plezier daar.

• 06 Januari 2014 - 17:48

Marinka En Anne:

Ook voor jullie de beste wensen voor 2014! Mooie verhalen Mia! Als ik het zo lees, zijn jullie heel zinvol bezig en wordt het ook echt gewaardeerd, win-win ;-)
    Fijn dat jullie kinderen een tijdje bij jullie kunnen zijn om te zien hoe jullie wonen en werken en de sfeer en cultuur kunnen proeven.
    Zoals Caty al meldde: hier is het te warm voor de tijd van het jaar, al is 14 graden natuurlijk peanuts vergeleken bij de warmte in Siem Reap. In een zomerkleedje op de fiets is in Nederland wel iets te optimistisch.
    Geniet van jullie tijd daar en wij genieten van jullie verhalen!
    Liefs, Anne & Marinka

• 06 Januari 2014 - 18:07

José:

He Mia, wat een leuk verhaal weer!
    Bijzonder om te lezen hoe jullie dit jaar de feestdagen hebben doorgebracht!
    En nog eens zo bijzonder dat Jeroen Anick luuk en Tessa er waren!
    X Jose.

• 07 Januari 2014 - 10:21

Janneke Hintzen:

Cees en Mia,

Jullie ook nog de beste wensten!! Ziet er leuk uit die kerstboom :)
    Heb weer met veel plezier jullie verslag gelezen......
    Liefs Janneke en co

• 07 Januari 2014 - 10:30

Mia Vinken:

Hoi Cees en Mia, Voor jullie beiden ook een gelukkig en gezond nieuw jaar. Leuk om je verslag te lezen. Ik heb 't met veel plezier gelezen. Doet me een beetje denken aan onze fijne tijd in Maleisie.
    Siem Reap is best een mooie stad. Ook de mensen zijn er zeer vriendelijk, maar daar waren jullie al achter gekomen .Groetjes uit Stevensweert en werk ze. Mia en Peter.

• 07 Januari 2014 - 16:31

Riet Buis:

Hoi Cees en Mia.
    Wat een heerlijke verhalen. Fijn dat wij mogen meegenieten.
    Voor jullie de allerbeste wensen voor 2014 en veel mooie avonturen in gezondheid en geluk.
    Geniet er van!

Rob

• 08 Januari 2014 - 18:23

Karin:

Lieve Mia en Cees,

Met bewondering, voor jullie inzet, jullie verhalen gelezen; heel boeiend, beeldend en informatief! Zo leuk geschreven Mia, dat we ons af en toe bij jullie wanen.
    Prachtige foto's ook. En wat zit je haar leuk Mia; lang ....dát hoeft toch niet tot onder de knieën, hoop ik voor je!? ;-).
    En ja, natuuuuuuurlijk....je wortelsoep met Kerst, had ik kunnen weten. Hebben wij als collega's moeten missen. Nu weet ik waarom er bij MEE weinig inspiratie was voor een Kerstviering.
    Alle goeds voor 2014, en een mooie tijd in Cambodja, in goede gezondheid!
    Maar eh.... wel voldoende water drinken hè Mia ;-)

Liefs, Lien & Karin

• 08 Januari 2014 - 18:59

Marius:

Jouw schrijfwijze overbrugt alle afstanden, hulde

• 09 Januari 2014 - 09:38

Rianne Cosijn:

Lieve Mia en Cees,
    De allerbeste wensen voor 2014, jullie zijn het jaar goed gestart zo te lezen!
    We missen de wortelsoep hier....kerst bij MEE is niet meer wat het geweest is....maar geweldig om zo'n traditie ook in Cambodja in stand te houden.
    Een hele goede tijd nog daar, om vol verhalen gezond terug te kunnen komen naar Nederland. En eh...je drinkt nu vast voldoende Mia!!

Liefs Rianne

• 10 Januari 2014 - 22:02

Ans En Toon:

Hallo Mia en Cees,

De allerbeste wensen voor 2014 en een goede gezondheid
    mooi verhaal en leuk dat het zo goed gaat en dat jullie een leuke Kerst en Nieuw hebben meegemaakt in een andere cultuur.
    Zijn er foto's van Luuk en Tessa in Cambodja?
    Groetjes van Ans en Toon

• 18 Januari 2014 - 10:40

Ria En Duco:

Ola Mia y Cees, ja wij zitten op dit moment in Spanje. We wilden de kou in Nederland ontwijken. Maar die kou is er nog steeds niet. Denk dat ze gewoon op ons wachten en als we onze snuit weer laten zien dat dan de koudeweerla wordt opengetrokken en we toch nog sneeuwballen moeten gooien BRRRR. Moet er niet aan denken. Jullie maken in ieder geval wel hele bijzondere dingen mee. Heel geweldig. Genieten met een grote G. De tijd gaat wel heel snel he. Voor je er erg in hebt is jullie vrijwilligersperiode voorbij. Velle leive groeten van Ria en Duco

• 20 Januari 2014 - 12:19

Kees Franken:

Tijdens de oliebollen cross was voor iedereen de koffie en thee gratis . We hebben een bakje neergezet waar iedereen geld kon ingooien. Ik heb vandaag 141,85 naar jullie overgemaakt. Ik weet zeker dat jullie daar en goede bestemming voor hebben. Veel succes met jullie mooie werk en ik zie nu al uit naar het volgende verlag voor in het clubblad
    Kees F

• 20 Januari 2014 - 19:03

Agnes En Frans:

Ha mijn lieve zusje en schone broer!
    Wat een mooi verslag weer. Zo genieten om dit allemaal te lezen wat jullie allemaal meemaken.
    Blijf ons verrassen met je geweldige verslagen. Het is bijna niet te geloven dat jullie al bijna de helft van jullie Cambodjaanse vrijwilligerswerk erop zit. Krijg vragen waar jullie nog behoefte aan hebben. Misschien kun je mij dat in een mail aangeven, dan kan daar hier iets mee doen. Blijf ons verrassen en graag ook een paar foto's. Liefs Ag en Frans